HÅLLBARHETSPOLICY
Omfattande kvalitet, miljö, arbetsmiljö och socialt ansvarstagande för MJ Fjärrvärme & VVS AB
MJ Fjärrvärme & VVS AB är ett tjänsteföretag som utför installationer och tjänster inom segmenten fjärrvärme, VS, el, vitvaror och fastighetsservice.
Hållbar kvalitet
Vår affärsidé är att vara en långsiktig partner som erbjuder service och underhåll som leder till effektiviseringar och en problemfri vardag hos våra kunder och beställare. Det ska vi göra genom att ha utbildad och kompetent personal som arbetar med
kvalitets- och miljöprodukter mot stora och små fastighetsägare. Vår målsättning är att vara lyhörda mot våra kunders behov och krav och därigenom bli bäst på denna typ av arbeten. Tillsammans med beställaren medverkar vi till att kund och kundens kund blir nöjd.
Hållbar miljö
Vi ska bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle genom att utveckla och välja leverantörer och produkter på ett sätt, som tar hänsyn till både människan och miljön. Vi ska uppmuntra utvecklandet och investering av miljövänlig teknik. Vi påverkar
miljön genom våra processer och de produkter vi köper in, transporter, produkternas funktion och i avfallshanteringen. Vi ska därför i alla faser av våra produkters och tjänsters livscykel, sträva mot att minimera uppkomst och spridning av ämnen som
kan ge negativa effekter på hälsa och miljö samt att hushålla med resurser för att minska miljöpåverkan. Vi ska stärka våra kunder och beställares miljömedvetenhet genom upplysning av mer hållbara val för produkter och tjänster. På det viset motverkar och förebygger vi förorening till följd av vår verksamhet.
Hållbar arbetsmiljö
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Vårt arbete kännetecknas av öppenhet och samverkan mellan alla roller inom företaget. Vi identifierar och agerar löpande på risker vi upptäcker i vardagen. Alla våra anställda har ansvar och befogenheten att rapportera och agera på eventuella avvikelser eller missförhållanden i syfte att förebygga ohälsa och olycksfall. På det sättet uppnår vi ständig förbättring.
Rapportering kan ske utan risk för repressalier. På det sättet skapar vi en stimulerande och långsiktigt hållbar arbetsplats för alla våra anställda.
Hållbart socialt ansvarstagande
Vårt företag ska stödja och respektera internationella mänskliga rättigheter inom sfären för företagens inflytande. Vi ska kännetecknas av professionalism och precision. I alla kontakter med våra anställda, kunder, leverantörer, samarbetspartners, myndigheter och andra intressenter, har vi en öppen och transparent attityd. Vi har nolltolerans mot alla former av korruption, kränkande särbehandling, barnarbete eller andra former av hot och tvång. Vi bevakar och följer alla kollektivavtal, relevanta legala och andra bindande krav, inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, i syfte att kontinuerligt ligga steget före och ständigt förbättra vår
verksamhet.
Linköping den 1 oktober 2023
Ludvig Elebring, VD
KVALITETSPOLICY
Bakgrund
Företagets Kvalitetspolicy är framtagen på uppdrag av företagets styrelse och är ett dokument med riktlinjer avseende kvalitet och faktorer som påverkar kvaliteten. Alla inom företaget förväntas följa policyn, såväl anställda som styrelsemedlemmar.
Syfte
Målet med företagets kvalitetsarbete är nöjda kunder. Företagets namn skall vara förknippat med hög kvalitet vad gäller personal, produkter/tjänster och kundservice.
Riktlinjer
Ledningen skall sätta klara kvalitetsmål som kommuniceras, följs upp och revideras regelbundet. Som hjälpmedel i kvalitetsarbetet använder företaget den internationella kvalitetsstandarden ISO 9001.
Kundtillfredsställelse
Vår största framgångsfaktor är nöjda kunder. Därför:
· Vi fokuserar alltid på att skapa långsiktiga lösningar som gynnar kunden.
· Vi är lyhörda och samarbetsvilliga för att möta kundens behov.
· Vi visar upp vår expertis och ger ett professionellt intryck i varje kundmöte.
· Vi levererar säkra, tidsbesparande, användarvänliga och kostnadseffektiva produkter och tjänster.
Medarbetartillfredsställelse
En god och produktiv arbetsmiljö är en avgörande framgångsfaktor. Därför:
· Arbetar alla medarbetare som ett team där var och en förstår hur deras individuella insats bidrar till helheten.
· Säkerställer att kritisk information finns tillgänglig för att arbeta med hög kvalitet och uppnå framgång.
· Uppmärksammar och bekräftar vi framgångar samt belönar goda prestationer.
· Ser till att rätt person är på rätt plats genom noggrant planerad rekrytering och kontinuerlig vidareutbildning.
· Lever vi efter vår värdegrund i allt vi gör
Ägartillfredsställelse
Nöjda ägare och en hållbar värdeutveckling är avgörande för företagets långsiktiga framgång och tillväxt. Därför:
· Tar alla medarbetare ansvar för företagets långsiktiga överlevnad och framgång.
· Är vår målbild tydlig och väl kommunicerad.
· Uppnår vi alltid de uppsatta målen.
Samhälle
Företaget är en del av ett större sammanhang och tar ett ansvar för omvärlden. Därför:
· Följer vi både gällande lagar och förordningar samt våra egna etiska riktlinjer och policys.
· Har vi kretsloppsprincipen i åtanke vid alla beslut.
· Arbetar vi aktivt för att minimera negativ påverkan på luft, vatten och mark.
· Strävar vi efter att minska vår förbrukning av vatten och energi.
Ständiga förbättringar
Vår omvärld och affärsidé kräver kontinuerliga förbättringar i vårt arbete. Därför:
· Baserar vi våra beslut på fakta och mätbara resultat.
· Arbetar vi kontinuerligt med att förbättra vårt kvalitetsledningssystem.
· Ser vi till att göra rätt saker, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt.
· Är vi proaktiva i att identifiera och förebygga problem och risker.
· Engagerar vi medarbetare och andra intressenter i det dagliga förbättringsarbetet för att öka kundtillfredsställelsen.
MILJÖPOLICY
Bakgrund
Med miljö menas omgivning där organisationen verkar, omfattande luft, vatten, mark, naturresurser, flora, fauna, människa och samspelet mellan dessa (enligt ISO 14001). Verksamheten ska präglas av ett förebyggande och återkommande miljöarbete, och ses som en ständigt pågående förbättringsprocess. Verksamheten ska vara föregångare i miljöarbetet, som ska bedrivas systematisk och strukturerat.
Syfte
Denna policy riktar sig till företagets medarbetare och syftet är att beskriva företagets miljöarbete utifrån vilka områden i arbetet som är viktiga med exempelvis vem som har ansvar för vad, vilka mål som finns för företagets miljöarbete och vilken struktur miljöarbetet har.
Riktlinjer
Principer och krav
En av principerna är utbytesprincipen, exempelvis att sämre teknik kontinuerligt byts ut mot bättre, mer miljöanpassad. Försiktighetsprincipen ska styra val av verksamheter som innebär stora risker och kretsloppsprincipen ska följas. Här ligger principen om avfallshierarkin till grund, vilken i sin tur grundar sig på EU:s ramdirektiv för avfall.
Lagar, föreskrifter och andra krav som är tillämpliga för verksamheten ska följas. De
föroreningar som verksamheten förorsakar, skall ständigt reduceras och nya
föroreningar skall förebyggas.
Miljömål
Mål skall årligen sättas och omprövas. Mätning och redovisning görs regelbundet och utgör underlag för förbättringsarbetet.
Löpande miljöarbete
Miljöarbetet ska redovisas och dokumenteras väl så att det går att följa upp och tydligt utvärdera genom jämförelse med tidigare miljöutredningar.
Tydliga, regler, riktlinjer och rutiner ska tas fram för att samtliga medarbetare kan
fatta så miljövänliga beslut som möjligt.
Miljöarbetet ska ingå i det dagliga arbetet och hänsyn till miljön ska tas vid varje
beslut så att man verkar för en hållbar utveckling i samhället.
Verka för att vårt miljötänkande föregår med gott exempel mot våra kunder och
leverantörer där målet är att så många som möjligt av företags leverantörer har ett
aktivt miljöarbete.
Verksamheten ska ha ett nära samspel med kunder och övriga intressenter i
miljöfrågor och på så sätt arbeta utifrån miljöhänsyn i alla led.
Det ska bedrivas ett internt miljöarbete som leder till ständiga förbättringar.
Affärsverksamheten ska bedrivas så att möjligheter och risker beaktas utifrån ett
miljöperspektiv.
Kompetens
Personalen ska vara miljökunnig och ha en kontinuerligt pågående
kompetensutveckling, som är relevant utifrån hur företagets verksamhet påverkar
miljön.
Företaget ska ha ett utbildningsprogram för hur kompetensen på miljöområdet ska
bibehållas samt utvecklas.
Resursanvändning
· Våra tjänster och produkter ska vara miljöanpassade och ha en resurssnål produktframställning.
· Alla processer, inklusive råvaru- och produktförbrukning, transporter och avfall, ska hanteras på ett så miljövänligt sätt som möjligt.
· Avfallshantering ska följa avfallshierarkin och prioritera återvinning och återanvändning.
· Vi undviker kemikalier i största möjliga mån och tillämpar utbytesprincipen genom att byta ut farliga kemikalier mot mindre skadliga alternativ.
Klimatpåverkan
Arbetsplatser och lokaler ska vara miljövänliga och hushålla med energi och resurser, både när det gäller den inre som den yttre miljön. Resor och transporter ska i möjligaste mån ske med miljövänliga alternativ för att minimera klimatpåverkan.
Företaget ska ha en modern och energisnål teknikpark samt all förnyelse av teknisk utrustning ska leda till en ständig uppgradering mot miljövänligare teknik.
Elektroniska möten ska ersätta fysiska när detta är möjligt utan att kvaliteten blir lidande.
Genomförande och uppföljning
Miljöarbetet är en kontinuerlig process. En miljöutredning bör genomföras och resultera i en miljöredovisning som sedan ligger till grund för en handlingsplan.
'Processen kan struktureras enligt följande punkter:
· Hur ser vi på miljön och vad är våra miljömål?
· Vilka åtgärder behöver vidtas för att uppnå dessa mål?
· Vad är företagets nuvarande miljöpåverkan?
· Vilka konkreta åtgärder ska vidtas för att minska vår miljöpåverkan?
Uppföljning av miljöarbetet görs årligen medan en ny utredning av miljöarbetet görs
vart tredje år.
Ansvar
Cheferna ska ansvara för att medarbetarna är informerade om vad policyn innebär
och ge personalen möjlighet att efterleva den. De ska också ha som mål att få
medarbetarna att känna ansvar och verka för förebyggande miljöarbete.
Medarbetarna ska uppmanas att bidra med kreativa lösningar inom miljöområdet.
Yttersta ansvaret ligger hos styrelsen/ledningen.