Hållbarhetspolicy
Omfattande kvalitet, miljö, arbetsmiljö och socialt ansvarstagande för MJ Fjärrvärme & VVS AB
MJ Fjärrvärme & VVS AB är ett tjänsteföretag som arbetar med installationer av fjärrvärmeanläggningar, värmepumpar och alla typer av VS-arbeten samt elinstallationer, vitvaror och fastighetsservice. Hållbar kvalitet Vår affärsidé är att vara en långsiktig partner som erbjuder service och underhåll som leder till effektiviseringar och en problemfri vardag hos våra kunder och beställare. Det ska vi göra genom att ha utbildad och kompetent personal som arbetar med kvalitets- och miljöprodukter mot stora och små fastighetsägare.
Vår målsättning är att vara lyhörda mot våra kunders behov och krav och därigenom bli bäst på denna typ av arbeten. Tillsammans med beställaren medverkar vi till att kund och kundens kund blir nöjd.
Hållbar miljö
Vi ska bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle genom att utveckla och välja leverantörer och produkter på ett sätt, som tar hänsyn till både människan och miljön. Vi påverkar miljön genom våra processer och de produkter vi köper in, transporter, produkternas funktion och i avfallshanteringen. Vi ska därför i alla faser av våra produkters och tjänsters livscykel, sträva mot att minimera uppkomst och spridning av ämnen som kan ge negativa effekter på hälsa och miljö samt att hushålla med resurser för att minska miljöpåverkan. På det viset motverkar och förebygger vi förorening till följd av vår verksamhet.
Hållbar arbetsmiljö
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Vårt arbete kännetecknas av öppenhet och samverkan mellan alla roller inom företaget. Vi identifierar och agerar löpande på risker vi upptäcker i vardagen. Alla våra anställda har ansvar och befogenheten att rapportera och agera på eventuella avvikelser eller missförhållanden i syfte att förebygga ohälsa och olycksfall. På det sättet uppnår vi ständig förbättring. Rapportering kan ske utan risk för repressalier. På det sättet skapar vi en stimulerande och långsiktigt hållbar arbetsplats för alla våra anställda.
Hållbart socialt ansvarstagande
Vårt företag ska kännetecknas av professionalism och precision. I alla kontakter med våra anställda, kunder, leverantörer, samarbetspartners, myndigheter och andra intressenter, har vi en öppen och transparent attityd. Vi har nolltolerans mot alla former av korruption, kränkande särbehandling, barnarbete eller andra former av hot och tvång. Vi bevakar och följer alla relevanta legala och andra bindande krav, inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, i syfte att kontinuerligt ligga steget före och ständigt förbättra vår verksamhet.
Linköping den 5 april 2019
Michael Nilsson/Vd MJ Fjärrvärme & VVS AB
KVALITETSPOLICY
Bakgrund
Företagets Kvalitetspolicy är framtagen på uppdrag av företagets styrelse och är ett dokument med riktlinjer avseende kvalitet och faktorer som påverkar kvaliteten. Alla inom företaget förväntas följa policyn, såväl anställda som styrelsemedlemmar.
Syfte
Målet med företagets kvalitetsarbete är nöjda kunder. Företagets namn skall vara förknippat med hög kvalitet vad gäller personal, produkter/tjänster och kundservice.
Riktlinjer
Ledningen skall sätta klara kvalitetsmål som kommuniceras, följs upp och revideras regelbundet. Som hjälpmedel i kvalitetsarbetet använder företaget den internationella kvalitetsstandarden ISO 9001.
Kundtillfredsställelse
Vår främsta framgångsfaktor är nöjda kunder. Därför
· utgår vi från vad som är bäst för kunden på lång sikt
· är vi alltid samarbetsvilliga när det gäller våra kunder
· visar vi upp vårt kunnande och ger ett kompetent intryck i kundens ögon
· tillhandahåller vi säkra, tidsbesparande, lättanvända och prisvärda produkter/tjänster.
Medarbetartillfredställelse
En god och produktiv arbetsmiljö är en framgångsfaktor. Därför
· arbetar samtliga medarbetare som ett lag där vetskap finns om den individuella arbetsinsatsens betydelse för helheten
· tillgängliggörs kritisk information i syfte att arbete skall utföras med kvalitet och framgång
· uppmärksammar och bekräftar vi framgång samt belönar framgång
· tillser vi att rätt person är på rätt plats genom välplanerad rekrytering och vidareutbildning
· följer vi vår värdegrund.
Ägartillfredställelse
Nöjda ägare och värdeutveckling är en framgångsfaktor då det säkerställer företagets fortbestånd och tillväxt. Därför
· ansvarar alla medarbetare för företagets långsiktiga överlevnad
· är målbilden klar och kommunicerad
· når vi alltid de uppställda målen.
Samhälle
Företaget ingår i ett större sammanhang. Därför
· följer vi de lagar och förordningar som råder men även företagets etiska regler och policys
· har vi kretsloppsbegreppet i åtanke vid beslut
· minimerar vi negativ påverkan på luft, vatten och mark
· minimerar vi förbrukning av vatten och energi
Ständiga förbättringar
Vår omvärldsmiljö och affärsidé kräver ständiga förbättringar i genomförandet. Därför
· baserar vi våra beslut på fakta och mätningar
· förbättrar vi kontinuerlig vårt kvalitetsledningssystem
· gör vi rätt saker i rätt tid och på rätt sätt
· arbetar vi proaktivt med att förebygga problem och risker
· engagerar vi medarbetare och andra intressenter i det dagliga förbättringsarbetet i syfte att öka kundtillfredsställelsen.
MILJÖPOLICY
Bakgrund
Med miljö menas omgivning där organisationen verkar, omfattande luft, vatten, mark, naturresurser, flora, fauna, människa och samspelet mellan dessa (enligt ISO 14 001). Verksamheten ska präglas av ett förebyggande och återkommande miljöarbete, och ses som en ständigt pågående förbättringsprocess. Verksamheten ska vara föregångare i miljöarbetet, som ska bedrivas systematisk och strukturerat.
Syfte
Denna policy riktar sig till företagets medarbetare och syftet är att beskriva företagets miljöarbete utifrån vilka områden i arbetet som är viktiga med exempelvis vem som har ansvar för vad, vilka mål som finns för företagets miljöarbete och vilken struktur miljöarbetet har.
Riktlinjer
Principer och krav
En av principerna är utbytesprincipen, exempelvis att sämre teknik kontinuerligt byts ut mot bättre, mer miljöanpassad. Försiktighetsprincipen ska styra val av verksamheter som innebär stora risker och kretsloppsprincipen ska följas. Här ligger principen om avfallshierarkin till grund, vilken i sin tur grundar sig på EU:s ramdirektiv för avfall.
Lagar, föreskrifter och andra krav som är tillämpliga för verksamheten ska följas. De föroreningar som verksamheten förorsakar, skall ständigt reduceras och nya föroreningar skall förebyggas.
Miljömål
Mål skall årligen sättas och omprövas. Mätning och redovisning görs regelbundet och utgör underlag för förbättringsarbetet.
Löpande miljöarbete
Miljöarbetet ska redovisas och dokumenteras väl så att det går att följa upp och tydligt utvärdera genom jämförelse med tidigare miljöutredningar.
Tydliga, regler, riktlinjer och rutiner ska tas fram för att samtliga medarbetare kan fatta så miljövänliga beslut som möjligt.
Miljöarbetet ska ingå i det dagliga arbetet och hänsyn till miljön ska tas vid varje beslut så att man verkar för en hållbar utveckling i samhället.
Verka för att vårt miljötänkande föregår med gott exempel mot våra kunder och leverantörer där målet är att så många som möjligt av företags leverantörer har ett aktivt miljöarbete.
Verksamheten ska ha ett nära samspel med kunder och övriga intressenter i miljöfrågor och på så sätt arbeta utifrån miljöhänsyn i alla led.
Det ska bedrivas ett internt miljöarbete som leder till ständiga förbättringar.
Affärsverksamheten ska bedrivas så att möjligheter och risker beaktas utifrån ett miljöperspektiv.
Kompetens
Personalen ska vara miljökunnig och ha en kontinuerligt pågående kompetensutveckling, som är relevant utifrån hur företagets verksamhet påverkar miljön.
Företaget ska ha ett utbildningsprogram för hur kompetensen på miljöområdet ska bibehållas samt utvecklas.
Resursanvändning
- Tjänster och produkter ska vara anpassade för miljön med en resurssnål produktframställning.
- Alla led, råvaru och produktförbrukning, transporter och avfall, ska hanteras på ett så miljövänligt sätt som möjligt.
- Avfallsfrågan ska hanteras i linje med den så kallade avfallshierarkin.
- Kemikalier ska i möjligaste mån undvikas och vi jobbar utifrån utbytesprincipen som handlar om att byta farliga kemikalier mot likvärdiga som är mindre farliga.
Klimatpåverkan
Arbetsplatser och lokaler ska vara miljövänliga och hushålla med energi och resurser, både när det gäller den inre som den yttre miljön. Resor och transporter ska i möjligaste mån ske med miljövänliga alternativ för att minimera klimatpåverkan.
Företaget ska ha en modern och energisnål teknikpark samt all förnyelse av teknisk utrustning ska leda till en ständig uppgradering mot miljövänligare teknik.
Elektroniska möten ska ersätta fysiska när detta är möjligt utan att kvaliteten blir lidande.
Genomförande och uppföljning
Miljöarbetet är en pågående process, en miljöutredning bör göras som sen utmynnar i en miljöredovisning vilken ligger som underlag för en handlingsplan. Processen kan utformas enligt följande punkter:
- Hur ser vi på miljön? Vad är våra miljömål?
- Hur går vi tillväga?
- Hur ser företagets miljöpåverkan ut?
- Vad ska göras för att minska miljöpåverkan?
Uppföljning av miljöarbetet görs årligen medan en ny utredning av miljöarbetet görs vart tredje år.
Ansvar
Cheferna ska ansvara för att medarbetarna är informerade om vad policyn innebär och ge personalen möjlighet att efterleva den. De ska också ha som mål att få medarbetarna att känna ansvar och verka för förebyggande miljöarbete. Medarbetarna ska uppmanas att bidra med kreativa lösningar inom miljöområdet.
Yttersta ansvaret ligger hos styrelsen/ledningen.